Hurricane E-Sigaret

Hurricane E-Sigaret – Just Smoke Green

Hurricane e-sigaretFabrikant: Just Smoke Green
Website: www.justsmokegreen.nl
Soort: Starters set
Type: eGo met bottom coil Clearomizer
Diameter: 14mm
Lengte:  158mm
Aansluitingen: eGo – 510
Materialen: RVS
Prijs:
€ 29,95

Winkel

Wederom een artikel afkomstig van Just Smoke Green. Zij hebben mij dit product toegestuurd zodat 2Vape ook hier haar kritische blik over kan laten gaan.

Mijn dank gaat daarom ook uit naar Just Smoke Green voor het mogen reviewen van dit product. Mij is gevraagd expliciet te kijken naar de coils en het gebruik hiervan. Daarom zal deze review ook daar meer op gericht zijn.

 

Hurricane Single Kit RVS

Ook al gebruiken ze bij JSG de termen atomizer en clearomizer iet wat vaak door elkaar, het moge duidelijk dat het hier gaat om een e-sigaret met een clearomizer tankje. Clearomizer is een samentrekking van Clear en Atomizer. Het is een tankje met een venstertje.

 Inhoud van de set:

  • 1x 900mAh batterij 4,2 ~ 3,3 Volt (niet gereguleerd)
  • 1x Clearomizer bottom coil
  • 1x Single coil 2,0 ohm
  • 1x Dual coil 2,0 ohm
  • Complete oplader (USB lader + Wandadampter)
  • Naaldflesje
  • Gebruiks aanwijzing (Engels)

Tja… een starterssetje. In een stevig doosje, ben niet anders gewend van JSG. Compleet, nouja compleet… je zal wel zelf de e-liquid nog aan moeten schaffen. Het is een zeer schappelijke prijs voor een op het eerste oog ‘nette’ set.

De gebruiksaanwijzing

Het staat er allemaal heel duidelijk in. Hoe de tank gevuld moet worden. Hoe de batterij werkt. En de specificaties. Alles in het Engels.

 

De Clearomizer

Dit is een tankje met een inhoud van 2ml. Door zijn bottom coil heeft deze meteen de bekende voordelen en nadelen. Bij een bottom coil is er altijd veel meer smaakbelevenis. Men kan dichter in de buurt komen van het klassieke roken dan bij het gebruik van een top coil. Daarnaast is het wel altijd even aanvoelen hoe hard je kunt hijsen aan de e-sigaret. Dit hangt van vele zaken af. Hoeveel wick er aanwezig is, hoe groot de liquid-holes zijn, of er genoeg airflow aanwezig is en ga zo maar door.

De tank bestaat uit een dik tank gedeelte. En ik kan niet zeggen of dit nu kunststof of glas betreft. Het ziet er erg stevig uit. Glas zou beter zijn voor de smaak van de e-liquids. Daarnaast is glas niet aan te tasten door zure liquids. Sowieso hoeft men niet bang te zijn voor zogenaamde ’tankcrackers’, mocht de tank van kunststof zijn; deze is dik genoeg!

De tank maakt gebruik van het eGo schroefdraad. De base is wel wat langer dan gebruikelijk bij bottom coils. Ik vermoed dat daarom de coils een verende centerpin hebben.

Voor de fun heb ik er even een Kangertech Single coil ingedraaid, het past qua schroefdraad, maar helaas is de base van de tank zo lang, dat enkel de bijbehorende coils met verende centerpin contact maken met de batterij.

De tank is makkelijk te reinigen onder een lauw warme kraan. Houd er rekening mee dat je daarmee niet de o-ringen door het putje spoelt. Anders zou de tank zomaar opeens gaan lekken. En die o-ringen zijn altijd vanuit de fabriek aanwezig. Daarom vind ik het wel cool dat de o-ring om de base blauw is, dit valt op!

Het vullen van de tank wordt duidelijk in de gebruiksaanwijzing aangegeven. Niet in het middelste gaatje vullen en volgooien zover het middelste buisje lang is. Dicht draaien en even 2 minuten recht op laten staan.

Vullen van een clearomizer

  1. Schroef de base van de tank af.
  2. Middelste buisje; hier mag geen vloeistof in!
  3. Gebruik de bijgeleverde naaldfles.
  4. Of direct uit vloeistofflesje
  5. Vul tot aan het middelste buisje.
  6. Zorg dat de coil goed vast in de base gedraaid zit.
  7. Base met coil terug schroeven op de tank.
  8. Tank op batterij draaien en deze twee minuten laten intrekken.
  9. Klaar voor gebruik.

 

De coils zijn helaas niet te recoilen. Ja ze zijn wel open te ‘slopen’ maar dan krijg je ze niet meer in elkaar. Of je moet iets meer geduld hebben dan ik had. Uiteraard is het recoilen van coils ook helemaal geen bezigheid voor starters. Dus lezende starters…. vergeet dit!

De coils zijn verwisselbaar en dienen om de 3 a 4 weken vervangen te worden. Het ligt er een beetje aan hoeveel je dampt. Damp je 2 tankjes op een dag weg, kan het best zijn dat de coil na 2 weken al vervangen moet worden. Evenals bij het gebruik van hoge nicotine gehalten en donkere vloeistoffen. Dit zorgt er allemaal voor dat je coil minder lang mee gaat. Het 2 tot 3 keer per week schoonmaken van je tank bevordert indirect dan ook de levensduur van de coil!

De coils die meegeleverd zijn in de set zijn twee verschillende coils. 1x Dual Coil, 1x Single Coil. Handig om eens kennis mee te maken. Ik zal ze straks dan ook beide testen.

clearomizer bovenkantTja en dan komen we nog bij een wat minder punt van deze tank. De driptip ofwel mondstuk. Dit is weer zo’n haal-ze-toch-eens-uit-de-markt-mondstuk voor mij. Ze liggen wel prettig aan de mond, maar bevatten geen 510 aansluiting. 510 is wel een beetje de standaard maat geworden binnen het e-roken. Er kan dus geen andere driptip op de tank dan deze driptip.

 

De Batterij

Het is een niet gereguleerde batterij van 900mAh. Dit houdt in dat de batterij geen chipje bevat die de batterij begrenst op de 3,7 Volt. Iets wat je tegenwoordig steeds vaker ziet. Door de afwezigheid hiervan kan de dampbelevenis afnemen, naarmate de batterij leeg raakt, logisch. Het betreft een Li-ion batterij en hoe deze werkt en opgeladen moet worden is prima te vinden in de gebruiksaanwijzing.

De batterij beschikt over een 510 en eGo aansluiting en dat maakt deze batterij compatible met andere tankjes met dezelfde aansluiting.

Het opladen gaat zeer gemakkelijk en kan zonder aarzelen via het netstroom gezien er ook een stekkerblokje bij zit.

 

Ervaring 2Vape met Hurricane

Tijd om eens de tank te vullen met e-liquid. Gezien de aanwezigheid van de dual coil twijfel ik er niet over deze als eerst te testen.

De eerste 5 hijsjes met de dual coil gingen goed, daarna zag ik de liquid in mijn tank zakken wat vervolgens door de Hurricane batterij opgevangen werd. Ai Ai Ai…

Dan maar de single coil erin. Uiteraard eerst de batterij schoon en droog gemaakt. Als ik deze nat zou gebruiken krijg ik kortsluiting en doet de batterij het misschien niet meer.

De single coil doet het prima. Uiteraard vind ik het fijn lekker door te hijsen, maar ik weet ook dat het een bottom coil betreft. En daarbij kunnen ze niet een tankje maken dat voor iedereen precies goed is. De single coil moet wel even goed intrekken. Anders heb je kans op een dryburn. Ook het gebruik van vloeistoffen met meer dan 50% VG kan zorgen voor een dryburn in deze tank.

De airflow in de tank is lekker. De damp komt mooi naar buiten. Met de single coil borrelt en lekt de Hurricane bij mij totaal niet.

Dat een tankje gaat borrelen of lekt op de batterij heeft vaak te maken met de gebruiker. Zuig je zo hard aan de e-sigaret dat deze teveel e-liquid naar de coil brengt, heb je heel snel kans op lekkage of dat het gaat borrelen. Uiteraard kunnen er ook nog oorzaken zijn van lek- en anderzijds dry brun problemen:

  • Verstopte airholes (stof, of het houden van de vingers op de luchtgaten)
  • Coil niet tijdig vernieuwen
  • Te hoge weerstand (meer dan 2,5 ohm)
  • Te laag voltage (bijvoorbeeld bij een bijna lege batterij)
  • Te weinig of te veel wick in de coil
  • luchtdruk in de tank is te groot (gebeurd als je er in blaast)
  • Niet tijdig weghalen van condens
  • Niet tijdig de vuurbutton indrukken tijdens het inhaleren
  • De e-sigaret op z’n kop houden; de wicks kunnen dan niet bij de vloeistof
  • Te dikke dampvloeistof gebruiken

Dit laatste punt is bij de single coil van de Hurricane echt een TE gevoelig punt. Een bottom coil die dry burns geeft is niet onmogelijk bij de Hurricane. Ik denk dat het komt door de ingewikkelde bouw van de coil. Dus de gebruiker moet zelf opletten dat deze dunne vloeistof gebruikt. Maar dat staat natuurlijk niet op de zijkant van een flesje…

Vele oorzaken liggen bij de gebruiker, en zijn makkelijk te verhelpen. Natuurlijk kan er ook wel eens een maandagochtend coiltje tussen zitten; die het gewoon niet doet. Vaak zie je dat hierbij het silica niet goed voor de gaatjes zit. Dit kan ook gebeuren bij een coil die al helemaal verzopen is… tijd om een nieuwe te gebruiken.

wick in coil

Als de coil eenmaal gaat lekken is het van belang het lekken te stoppen door alles goed droog te maken daar waar het niet nat hoort te zijn. Dat is dus alles onder de coil en in het middelste buisje. Anders blijft het lekken. Vaak kan men het wel tijdig stoppen door de blazen door de airholes, maar zodra er vocht zit waar het niet hoort, blijft het elkaar aantrekken en blijft het lekken.

Vaak als de batterij er bijna aan toe is om op geladen te worden, geeft deze niet meer genoeg power af. Kortom; je wilt inhaleren, maar de coil wordt niet meer volledig warm. Daardoor verdampt de coil de vloeistof niet tijdig, maar je hijst er wel net zo hard aan als wanneer dit een volle batterij betrof. Nu kun je er voor kiezen de batterij iets eerder aan de lader te hangen. Of een andere batterij aan te te schaffen, een eGo batterij die continue 3,7V afgeeft zoals de batterij die bij de Kienast van JSG zit. Of je inhaleert gewoon even wat minder hard.

Eigenlijk is het te vergelijk met een stofzuiger zak. Als deze over de top vol zit, kun je of je zak verwisselen (batterij opladen), of je koopt een stofzuiger die een nog grotere zak accepteert, of je neemt het voor lief en doet even wat rustiger stofzuigen en gaat 50x over het tapijt i.p.v. het in 10x te heen en weren klaar te hebben.

Ik blijf nog steeds zitten met een dual coil die niet werkt in deze set. Ik heb er van de verkoper wat extra bij gehad. Maar ook daar ben ik bijna doorheen. Ik moest namelijk eerst uitsluiten dat het geen fysiek probleem was aan de coil. En dat is het ook niet. De dual coil werkt naar behoren, de batterij werkt naar behoren, de tank is compleet en toch blijft deze lekken?? Het antwoord staat onder aan de review. Dit om eerst over te gaan op de conclusie en de voor- en nadelen van het product.

recoilen niet te doen

 

Conclusie

De Hurricane van Just Smoke Green is een dondersteen onder de starterssets. Wie hem weet te temmen heeft er een hele goed e-sigaret aan…

Het is een startersset, betaalbaar en eenvoudig. Door dat de coils, naar mijn mening, iets te ingewikkeld gebouwd zijn accepteert deze set niet alle vloeistoffen. Een iets wat dikkere vloeistof zorgt al snel voor dryhits.

De dual coils zijn voor mij niet geschikt i.c.m. de bijgeleverde batterij, deze zal enkel naar behore werken met een VV batterij, daar over straks meer.

Dus met de juiste vloeistof en coil keuze, is dit een prettige en hele fijne e-sigaret met voldoende damp en een lekker smaakafgifte. Wijk je hier van af; is de liquid net iets te dik of draai je per ongeluk de dual coil erin i.c.m. Hurricane batterij; dan maak je direct kennis met de nadelen van deze e-sigaret. ‘beste starterssets’ voorkomen.

Voordelen

  • bottomcoil: betere smaak, geen dryhits bij gebruik van juiste vloeistof
  • Complete gebruiksaanwijzing
  • Stekkerblok om op te laden meegeleverd in set
  • Damp opbrengst single coil is voldoende
  • Dual coil kan tot 12,5 Watt / 5 Volt dampen… lekker warm
  • Fijne vuurknop op de batterij
  • Led- indicatie aanwezig op batterij zowel bij ontladen als opladen.

Nadelen

  • Opnieuw bijvullen moet altijd met een doekje bij de hand om de coil even af te doen.
  • Dual coil in set kan niet i.c.m. batterij.
  • Standaard ego batterij die afneemt in voltage (vroeger wisten we niet beter)
  • Voor de gevorderde: coil is niet van harte te recoilen.
  • Kan alleen dunne vloeistoffen accepteren anders dry burn.

 

Probleem & Oplossing

De dual coil van de Hurricane geeft mij keer op keer problemen. De ene keer wat meer, de andere keer wat minder. Ik heb 4 coils getest en elke keer hetzelfde probleem. Hoe rustig ik ook inhaleer die coil gaat op den duur borrelen en dan krijg ik uiteindelijk liquid in mijn mond, of het zakt naar beneden op de batterij. En als het eenmaal lekt… blijft het lekken.

Eerder in de review had ik al een paar optie gegeven waar het aan zou kunnen liggen:

  • Verstopte airholes (stof, of het houden van de vingers op de luchtgaten)
    Dit is niet het geval. De airholes heb ik voor de zekerheid nog eens door geprikt, deze zijn volledig open. Het zou kunnen dat deze door de fabriek te klein zijn gemaakt, daarom heb ik ze iets groter gemaakt, dit bleek niet de oplossing te zijn.
  • Coil niet tijdig vernieuwen
    Gloed nieuwe coils… nee dit is niet het probleem
  • Te hoge weerstand (meer dan 2,5 ohm)
    Deze coil geeft op mijn ohm meter 1,9 ohm aan. Dit is absoluut niet te hoog voor een batterij die 3,7volt afgeeft. Kortom mijn batterij zo THEORETISCH gezien deze ohm waarde wel aan moeten kunnen. Maar het heeft er wel mee te maken.
  • Te laag voltage (bijvoorbeeld bij een bijna lege batterij)
    Mijn batterij was volledig opgeladen. Dus op dat moment had ik het maximale aan voltage. Het ging wel iets beter dan met de coil. Dus… ik kon hier al een beetje uit afleiden dat het voltage er wel mee te maken heeft. Maar het voltage moet dus eigenlijk hoger zijn, hoger dan dat de batterij mij kan geven.
  • Te weinig of te veel wick in de coil
    Heb ze allemaal open gesloopt, om niet goed van te worden. Het zit wat ingewikkeld in elkaar de binnenkant van die coils. Juist omdat er zoveel makkelijkere manieren zijn op een goede dual coil te maken. Check Kangertech dual coils bijvoorbeeld. Maar er zat absoluut niet te weinig wick in de coil. Maar misschien wel te veel voor wat de batterij kan verdampen…..? Maar voor de coils zelf zat er precies genoeg wick in. Kortom het is echt een samen spel tussen wick, coil en batterij.
  • luchtdruk in de tank is te groot (gebeurd als je er in blaast)
    Niet van toepassing
  • Niet tijdig weghalen van condens
    Ik ben een doekjes freak.. geen condens in mijn tankjes!!
  • Niet tijdig de vuurbutton indrukken tijdens het inhaleren
    Ik heb zelfs de batterij 2 seconde eerder ingedrukt voordat ik begon te hijsen.

In de dampwereld geldt; meerdere oorzaken kunnen één probleem maken. En meerder oplossingen kunnen het probleem verhelpen. Vaak is het een samenhang tussen verschillende oorzaken en pas als je daar het verband in weet, weet je ook sneller de oplossing.

 

De dual coil

Dual coil is een coil met twee gloeispiralen. Vaak hebben dual coils voor het oog dezelfde afmetingen, kleur en weerstand als single coils. Maar een single coil die 2 ohm is, is niet aan de binnenkant hetzelfde als een dual coil die 2 ohm is.

Stel beide coils zijn 2 ohm

In een single coil zit één coil met een weerstand van 2 ohm

In een dual  coil zitten twee coils met ieder een weerstand van 4 ohm, alleen als deze tegelijk samen gebruikt worden is de totale weerstand 2 ohm.

single coil plus dual coil

 

Dus als we de single en dual coil beide meten, geven deze 2 ohm aan. Maar als we er een stroompje door heen laten lopen gaan ze zich anders gedragen. Als we er mee gaan dampen, krijgen we niet dezelfde uitkomst. Die uitkomst gaan we nader bekijken a.d.h.v. het wattage (P = Power )

Stel de coils hebben een totale weerstand van 2 ohm en het betreft een 3,7V batterij.

In de single coil gaat 3,7 volt door één coil van 2 ohm. Hoeveel Watt is dat?

P = U² / R
P = 3,7² / 2 
P = 6,845 watt

In de dual coil gaat 3,7 volt door twee coils van 4 ohm (geven samen 2 ohm). Hoeveel Watt is dat per coil?

P = U² / R
P = 3,7² / 4 
P = 3,423 watt

Uiteraard zitten er twee weerstanden in 1 dual coil, dus 3,423 * 2 = 6,845 Watt. 

Die batterij hoeft dus bij de single coil maar één stroompje van 3,7V te laten lopen. Bij de dual coil moet de batterij twee stroompjes laten lopen van 3,7V om uiteindelijk op hetzelfde wattage uit te komen. Hieruit kunnen we sowieso concluderen dat batterij sneller leeg gaat bij een dual coil. Maar ook dat er eigenlijk maar heel weinig power per millimeter coil aanwezig is bij een dual coil. Per oppervlakte-coil is er de helft minder kracht dan bij een single coil.

Om het tweede punt duidelijker te maken neem ik even nog een ander voorbeeld.

schematische weergave gasfornuis

Stel we hebben een gasfornuis met 4 gelijke pitten. Deze zetten we allemaal aan en ook allemaal op middel hoog vuur. Uit elke pit komt nu even veel vuur en hitte. Vervolgens zetten we in het midden een kleine pan met water. Precies tussen die vier pitten in. 

Wanneer zou het water sneller koken? Als de pan tussen 4 pitten staat. Of als de pan slechts op 1 pit staat? 

Ik denk dat het zeer zeker snel zal koken als het gewoon op 1 pit staat. Hierbij is het vuur gericht op de pan, het zit aan de onderkant van de pan; kortom het is veel productiever om de pan op 1 pit te zetten dan in het midden van 4 pitten. 

Maar wat als we dat vuur van die vier samen pitten zo hoog konden zetten dat het een waar kampvuur wordt? Dan zou het zomaar kunnen dat het water dan veel sneller kookt en verdampt dan op één pit. Ik weet het wel zeker. Enkel dat kan je gasfornuis niet aan. Die heeft geen 30 cm brede vlammen. En zo is het met de standaard eGo batterij ook; die geeft niet genoeg power.

Die dual coil is leuk, maar dan moet hij wel genoeg voltage (eigenlijk wattage) krijgen om te laten zien wat hij kan. Eén hele coil is veel productiever dan 2 halve coils (dual coil genaamd). Tenzij je de batterij op kan voeren, dan komt er een omslag punt, dan zijn die twee gloeidraadjes veel krachtiger dan een single coil.

Het is alsof je in een auto wilt optrekken vanuit z’n 4e versnelling. Het kost je wel brandstof maar je komt amper een meter vooruit.

En uiteraard kunnen we in het voorbeeld van het gasfornuis ook een andere pan pakken, een hele brede zodat de pan wel op alle vier de pitten stond. Datzelfde geldt ook voor de dual coil. Een dual coil met een lagere weerstand (1,2 ohm bijvoorbeeld) kan misschien wel op een standaard batterij.

Zoals eerder vermeld, één probleem heeft vaak samenhangende oorzaken. Dus hier een tweede oorzaak die er toe doet.

Wat we zien bij de Hurricane coils is dat naast het verschil in gloeidraden er ook een verschil is tussen wicks. De dual coil betreft 2 wicks en de single coil 1 wick. Logisch eigenlijk. Dit betekent dat we ook twee keer zoveel ‘liquid toevoer’ hebben in de dual coil als in de single coil.

We hebben net gezien dat de batterij zowel bij de single coil als bij de dual coil steeds hetzelfde voltage afgeeft.

Kortom: We verdubbelen wel de liquid toevoer maar houden het voltage hetzelfde 

De batterij moet dus twee keer zoveel liquid verdampen, in dezelfde tijd. En dat terwijl de power per oppervlakte-coil in een dual coil maar de helft is van de single coil.

 Dus natuurlijk verzuipt de coil! We gooien er meer liquid in en tegelijkertijd verdampen we minder.

Single Coil

Op mijn ohm/damp tabel pagina is het één en andere te vinden over de single coil.

Onder andere deze tabel:

ohm/volt damptabel; de getallen in de vakjes geven het wattage aan. Rood: grote kans op verbranding Wit: comfort zone Blauw: geen of nauwelijks damp
ohm/volt damptabel; de getallen in de vakjes geven het wattage aan.
Rood: grote kans op verbranding
Wit: comfort zone
Blauw: geen of nauwelijks damp

 Als het om enkel coils gaat is deze tabel heel erg handig. Ook bij dual coils is de tabel te gebruiken, maar dan zul je de coils apart moeten behandelen. Dus een dual coil van 2 ohm zjin eigenlijk twee coils van 4 ohm.

Een coil van 2 ohm presteert het beste tussen de 3 en 4 Volt.
Een coil van 4 ohm presteert het beste tussen de 4 en 5 Volt.

Kortom ook al is de totale weerstand van dual coil gelijk aan die van een single coil. Per oppervlakte-coil heeft deze de helft minder power. En om dit te compenseren zal de input hoger moeten worden.

De single coils van de Hurricane zijn zeer geschikt voor een standaard 3,7V ego batterij. De dual coils van de Hurricane zijn enkel geschikt voor VV / VW batterijen vanaf 4 volt.

De dual coil deed het namelijk perfect op mijn eVic supreme. Op 12 Watt kreeg ik lekkere warme en volle damppluimen. Precies zoals een dual coil hoort te werken.

Kortom de coil, batterij en tank werken naar behoren. De dual coil is enkel bedoeld voor batterijen met een VV / VW functie. Erg handig!

 

Oplossing

Voor de consument is er één duidelijke oplossing: Gebruik maken van een variabele voltage of wattage batterij (VV / VW) als je de Hurricane tank in dual coil modus wil gebruiken.

Uiteraard zijn er ook dual coils die wel op standaard eGo batterijen kunnen. Hierbij zul je dus moeten kijken naar een weerstand die wel dampbaar blijft op een bereik van 3,3 – 4 Volt.

Twee coils van 2,4 ohm (net binnen het bereik) maken als parallel aangesloten dual coil: 1,2 ohm. Deze zou waarschijnlijk wel lekker werken op de Hurricane batterij.

Houdt er altijd rekening mee dat je op een eGo batterij niet onder de 1 ohm kan.

Tot slot is de laatste oplossing die geboden kan worden door de fabrikant; een betere manier van wicken vinden. Het is wat mij betreft allemaal een beetje omslachtig zoals de coils van de Hurricane in elkaar zitten. Als de liquid toevoer iets aangepast zou worden, of de wijze waarop, dan zou het ook minder kunnen gaan lekken, zelfs bij een 2 ohm dual coil.

 

Stel een vraag of geef een reactie