Wat zijn POD e-sigaretten?

En opeens waren daar de POD’s. In Amerika wordt er al een tijdje ‘gejuult’ en nu ook in Nederland heeft de POD zijn plaats in het e-sigaretten assortiment gekregen. Eén van de meest bekende POD systemen wereldwijd is die van het merk Juul. Maar wat is nu zo’n POD systeem? Wat zijn POD e-sigaretten?  In onderstaande blog neem ik je graag even mee!

Mini e-sigaret

POD systemen zijn klein, circa 10 centimeter. Sommige zijn 7 cm en andere weer 12 cm. Feit blijft dat ze kleiner zijn dan standaard e-sigaretten. POD is Engels voor huls of dop. En eigenlijk synoniem aan cartridge. Nu zijn niet alle POD systemen hetzelfde. De verschillen kun je vinden in:

  • Voorgevulde cartridges of zelf vullen.
  • Ingebouwde coil of vervangbare coils.
  • Met of zonder vuurknop
  • Instelbaar in vermogen of gewoon simpel één stand.
  • De manier van vullen.
  • Aanschafprijs maar ook de periodieke kosten voor de cartridges.
  • En overige zaken zoals: kleur, afmeting en vormgeving mondstuk.
  • Batterij capaciteit.

 

Wat wel bij iedere POD systeem overeenkomt; ze hebben allemaal een batterij, coil en bevatten een vloeistofreservoir; de basis principes van elke e-sigaret. En zijn de POD’s (cartridges) vervangbaar. De POD’s zijn naast het vloeistofreservoir ook het mondstuk. Dit is één geheel. Wat een positief idee is als het om hygiëne gaat.

Voorgevulde POD’s of zelf vullen

Het fijne aan POD systemen is, is dat ze werken op basis van vloeistof i.c.m. met een standaard coil. Dat zal vele beginners weinig zeggen. Daarom even een kleine vergelijking met de cartridge e-sigaretten.

Een POD is een cartridge… Maar een POD e-sigaret is geen Cartridge e-sigaret. Cartridge systemen zoals Zensations of Smokestik hebben een ander soort vloeistofreservoir. De vervangbare cartridges zijn bij dergelijke e-sigaretten opgevuld met watten. Deze watten bevatten de e-liquid. Denk aan een Zippo; waarbij de benzine opgeslurpt wordt door een watje. Bij een POD systeem is de cartridge niet opgevuld met watten. De vloeistof kun je gewoon zien zitten. Dit komt zeer zeker de smaak ten goede! Want watten belemmeren de smaakafgifte en zorgen voor een minder volle damppluim.

Er bestaan POD cartridges die reeds door de fabrikant zijn voorgevuld met e-liquid en er bestaan POD’s die leeg zijn en je dus zelf moet vullen met e-liquid. Bij het zelf vullen heb je meer vrijheid in smaak en nicotinegehalte. Je kunt dan immers zelf bepalen welke e-liquid je toevoegt en bent niet afhankelijk van een samengesteld menu van de fabrikant.

Het merk Aspire heeft een all-in-one e-sigaret op de markt gebracht, Gusto Mini, dat gebruik maakt van voorgevulde POD’s. Maar er zijn meer merken die gebruik maken van voorgevulde POD’s.

Vele andere merken zoals Smok, Vaporesso, Eleaf, Justfog, enz maken POD systemen die je zelf moet vullen.

Ook zijn er merken die zowel voorgevulde POD’s als navulbare POD’s leveren. Een voorbeeld hiervan is de Migo POD e-sigaret.

Voorgevulde POD’s zijn, op moment van schrijven, niet na te vullen. Het is dus altijd goed overwegen bij de aanschaf of je voor voorgevulde POD’s gaat of niet. Of dat je een systeem kiest dat beide opties biedt.

Ingebouwde coil

Coil… nog niet bekend met e-roken? Dan leggen we natuurlijk even snel de coil uit.

Coil is Engels voor spoel of spiraal. Denk hierbij aan een gloeispiraal. Iedere e-sigaret heeft een coil. Dit is namelijk het verdampingselement van de e-sigaret. De coil bestaat uit een stukje metaal dat heet kan worden. Net zoals een strijkijzer of een gloeilamp. Als hier vloeistof tegen aankomt, hoor je tssssss en verdampt de vloeistof. Om het allemaal lekvrij te houden en de vloeistof goed naar de coil te geleiden zit er vaak een watje in of rondom de coil. Dit watje wordt wick genoemd. Enfin… elke e-sigaret heeft dus een klein elementje nodig dat er voor zorgt dat de vloeistof verdampt wordt.

Zo’n coil gaat natuurlijk niet eindeloos mee. En dient dus vervangen te worden. In de meeste standaard e-sigaretten kun je deze coil dan ook gemakkelijk zelf vervangen. Het is net een gloeilamp verwisselen, maar dan in het klein.

Bij POD systemen zit de coil meestal in de POD cartridge gebouwd. Deze kun je dus niet verwisselen. Maar gelukkig kun je wel de POD cartridges vervangen. En elke keer als je een nieuwe cartridge plaatst, heb je dus meteen een nieuwe coil.

Het voordeel van een nieuwe coil is dat de smaak ook meteen weer lekker is. Elke keer dat je een e-sigaret gebruikt gaat de smaak van je damp achteruit. Zie het als een frituurpan. Het eerste frietje is altijd het lekkerst, en daarna zal beetje bij beetje de smaak steeds iets afnemen. Hiermee komen we meteen bij het voordeel van voorgevulde POD’s; je hebt altijd de perfecte smaaksensatie. Tenminste, als je van de door de fabriek voorgeschotelde smaken houdt.

Een coil gaat 1, 2, 3 en soms 4 weken mee. Het hangt sterk af van het gebruik en het soort e-liquid dat je gebruikt. Wekelijks je coil wisselen is voor vele luxe… Om de twee weken is redelijk standaard. En doe je langer met je coil; dan damp je niet veel, of je merkt niet dat de smaak achteruit gaat.

Heb je gekozen voor een POD systeem waarbij je zelf moet vullen? Dan zul je zo nu en dan ook even de coil moeten vervangen. In 9 van de 10 gevallen betekent dit dus dat je de hele POD cartridge moet vervangen. En dat is maar goed ook. Die POD cartridges zijn van plastic en erg slijtage onderhevig. Kortom tweewekelijks een nieuwe cartridge is hygiënisch en tevens houd het je gehele apparaat weer op en top.

Een POD systeem dat losse coils heeft is bijvoorbeeld de Aspire Breeze 2 POD e-sigaret. Het zou mijn voorkeur niet hebben, maar het kan op lange termijn iets schelen in de kosten wanneer je dus zelf je coils vervangt.

Met of zonder vuurknop

De de vuurknop van een e-sigaret zorgt ervoor dat er damp ontstaat. Althans… als deze aanwezig is. De gebruiker zal dan gedurende het inhaleren de vuurknop in moeten drukken. Er bestaan namelijk ook e-sigaretten zonder vuurknop. Hierbij neemt de gebruiker gewoon een trekje, zonder iets in te drukken, en komt er ook damp vrij. We zullen het maar niet gaan hebben over hoe dit technisch in elkaar steekt.

Laat ik beginnen te melden dat ik zeer zeker voorstander ben van e-sigaretten met een vuurknop. Ik wil jullie niet teveel beïnvloeden en er zal ook best een grote groep mensen zijn die het zonder vuurknop allemaal veel fijner vinden. Ik moet er niet aan denken zonder vuurknop te dampen. Waarom niet? Omdat er vertraging aanwezig is.

Toen ik nog rookte, nam ik een hijsje van een brandende sigaret en er kwam eigenlijk direct rook in mijn mond. Hierbij hoefde ik geen knopje in te drukken. Als ik gebruik maak van een e-sigaret die qua gebruik veel lijkt op een sigaret, en er dus geen knopje aanwezig is, dan komt er niet meteen bij het inhaleren damp in mijn mond. Dus qua uiterlijk lijkt een vuurknop-loze e-sigaret wel meer op een traditionele sigaret, maar qua belevenis komt het nog al wat te kort.

E-sigaretten met een vuurknop beginnen bijna direct damp te produceren op het moment dat je de knop indrukt. Kortom je drukt de knop in, brengt 1 seconde later de e-sigaret naar je mond en krijgt direct bij het inhaleren damp in je mond.

Een e-sigaret zonder vuurknop wordt geactiveerd door de zuiging van de gebruiker. Dus eigenlijk in de eerste seconde van het inhaleren krijg je geen damp binnen. De batterij wordt gewoon even wakker en denkt ‘eyz.. ik ga maar eens wat doen’. En daarna in de tweede seconde voel je de damp in je mond stromen.

Terug bij de POD systemen. Vele POD systemen hebben geen vuurknop. Ze activeren pas bij inhaleren. Toch zijn er ook POD systemen met een vuurknop. De vuurknop is ergonomisch aanwezig en het kost je dan weinig moeite om het knopje in te drukken. De POD’s zonder vuurknop vallen onder de noemer ‘automatisch vuren‘.

Vul mechanisme

Zo’n navulbare POD heeft natuurlijk ook een opening. Via deze opening (vulgat) kun je e-liquid toevoegen. Het fijne van POD’s is, t.o. standaard e-sigaretten, dan het vullen eigenlijk best gemakkelijk gaat. Als we kijken naar de Justfog Q16 (zo’n standaard e-sigaret) dan moet je eerst de tank van de batterij halen, en vervolgens de onderkant van de tank halen. Het is niet heel vervelend om te doen, de POD’s zien er gewoon wat veelbelovender uit als het om vullen gaat.

press-to-fillMaarrr.. niet alle POD’s vullen even makkelijk. Hoe mooi de systemen ook zijn, ze werken niet allemaal even fijn. Zo maken sommige POD’s gebruik van het push/press-to-fill principe. Net zoals bij het vullen van aanstekers; je moet de gasfles er echt tegenaan drukken en dan kun je de aansteker vullen. Dit klinkt heel leuk en heel lekvrij. Maar niet elk e-liquid flesje heeft zo’n stevig tuitje dat je hard genoeg kunt drukken. Dan knakt het tuitje om en is je POD nog steeds leeg. Bij die push-to-fillers krijg je vaak wel een hard plastic navulflesje in de verpakking. Handig! Alhoewel.. je zult dus eerst je e-liquid moeten overgieten.

Gelukkig heb je ook POD’s met lipjes en kun je met elk flesje de e-liquid bijvullen. Of je kiest voor voorgevulde POD’s…minder keuze, maar geen gedoe met vullen 😉

Veelvuldig werkt het bij de POD’s zeer gemakkelijk. Je trekt de POD er met een lichte heen en weer beweging van de batterij af. Vervolgens vul je de POD en klik je deze weer terug op de batterij. Soms wordt er ook gebruik gemaakt van magneetjes. Hierdoor is het los en vast klikken van de POD nog gebruiksvriendelijker.

En dan heb je nog de Eleaf iWu POD. Bijvullen gaat super makkelijk via de zijkant. Trek het lipje eraf en vullen maar. Toch benoem ik deze even apart vanwege de manier waarop de POD bevestigd is op de batterij. Het is eenvoudig, maar net een handeling meer dan bij andere POD systemen. Hierbij dien je eerst een metalen bescherming los te trekken om vervolgens de POD te kunnen bevrijden.

Cartridges

We hebben nu al veel besproken over de verschillen bij de POD’s.

  • Zelf vullen of voorgevuld.
  • Met of zonder interne coil.
  • Manier van vullen

 

Maar er zijn natuurlijk meer aspecten die komen kijken bij de POD cartridge. De cartridge is tevens het mondstuk. Dus je wilt wel dat de POD lekker aan de mond ligt. Ook de opening van de cartridge en de airflow hebben invloed op de keuze die je gaat maken bij de aanschaf van een POD. Airflow is de luchtstroom die door het vloeistofreservoir gaat. Als deze te groot is, lever je in op smaak maar kun je in één keer naar je longen inhaleren. Staat de airflow te strak afgesteld dan lijkt het net alsof je aan een potlood loopt te trekken. Sommige POD’s hebben een instelbare airflow. Vaak is het maar minimaal of slechts keuze uit twee standen. De Eleaf Elven is zo’n POD systeem dat twee standen airflow heeft.

De POD’s zijn onderling niet uitwisselbaar. Het is allemaal erg merk gebonden. Dus als het ene POD systeem je niet bevalt, zou het best kunnen dat een ander merk je wel bevalt.

Kijk ook altijd even naar de kosten van de POD cartridges. Een compleet POD systeem hoeft niet zo’n hoge aanschafprijs te hebben. Maar als je vervolgens daarna steeds de hoofdprijs moet betalen voor de POD cartridges is het ook niet leuk.

Batterij

Meestal kijk je bij een e-sigaret ook even naar de batterij. Voornamelijk naar de capaciteit ervan, deze wordt aangeduid in mAh’s. Hoe hoger het getal, hoe langer de batterij mee gaat voordat deze weer opgeladen dient te worden.

De batterij capaciteit van POD’s loopt uiteen van 250 tot 1000 mAh. Je hebt ook POD’s met 2000 mAh, maar vaak zijn deze apparaten toch wat groter qua afmetingen. Als de batterij van de POD instelbaar is of als de ingebouwde coils een lage weerstand hebben gaat dit uiteindelijk ook ten koste van de batterijduur. Kortom de mAh’s zeggen in theorie welke batterij het langst mee gaat, maar in de praktijk kan het anders zijn.

Daarnaast is een batterij met een lage capaciteit ook weer heel snel opgeladen. 😉

Juul

Juul POD e-sigaretJuul is ook een POD systeem merk. Het is in de USA enorm populair. Maar waarom dan niet in Nederland? Omdat ze niet in Nederland verkocht worden. En dat heeft te maken met de e-liquids die dit systeem gebruikt. Juul maakt gebruik van voorgevulde POD’s. De e-liquid die hier voor gebruikt wordt heeft een hogere dosis nicotine dan wettelijk toegestaan is in Nederland. Kortom daarom hebben we geen Juul hier.

Heb je dan meer nicotine nodig in een POD? Nee eigenlijk niet. Maar Juul maakt gebruik van Nic Salt e-liquids. Dit is, op moment van schrijven, nog erg nieuw. Nic Salt e-liquids bevatten nicotine dat op een andere wijze vervaardigd is dan bij standaard e-liquids. Hierdoor voelen hoge nicotinegehaltes zachter aan in de keel. Waardoor je als damper een hoog nicotinegehalte binnen kan krijgen zonder meteen je helemaal kapot te hoesten. Voordeel is dat je minder e-liquid nodig hebt om aan je verslaving toe te geven.

Nic Salt i.c.m. POD’s

Zoals hierboven al een beetje uitgelegd bestaan er ook Nic Salt e-liquids. Vaak zijn POD systemen uitermate geschikt voor Nic Salt e-liquids. Voor vele zware rokers die van traditioneel roken willen overstappen op e-roken bieden Nic Salt e-liquids de oplossing.

POD systemen zijn geschikt omdat de weerstand van de coil vaak hoog is. Zo rond de 1.5 ohm. En omdat ze niet veel e-liquid verbruiken. Want je moet wel beseffen dat bij Nic Salt e-liquids het niet te bedoeling is dat je daar ontzettend veel van binnen krijg. Een krachtige e-sigaret is daarom ook niet geschikt in combinatie met Nic Salt e-liquid. Dus een PODje dat niet al te veel e-liquid verbruikt is ideaal om ook eens kennis te maken met Nic Salts.

2Vape kiest…

Laat ik beginnen te melden dat ik slechts 3 POD systemen getest heb. En toen was ik er eigenlijk ook wel klaar mee. Het zou mij natuurlijk sieren als ik er meer getest had, maar er komen steeds meer POD’s bij. Op het moment dat ik dit artikel publiceer, zullen er misschien alweer 2 nieuwe soorten uit zijn. Het gaat redelijk snel met de ontwikkeling rondom de POD’s.

Allereerst wil ik melden dat zo’n mini e-sigaret, want dat is het, een betere optie is dan een cartridge systeem. De rookbelevenis komt dichtbij en het blijft klein en makkelijk in de hand.

Ik heb kennis gemaakt met de Vaporesso Zero, Eleaf iWu en de Justfog Minifit. En zoals jullie al door de regels heen hebben kunnen lezen is de Justfog Minifit voor mij echt de winnaar van deze drie.

De punten waarop deze 7 cm lange mini e-sigaret heeft gewonnen zijn:

  • Cartridge is makkelijk los te trekken.
  • Ligt lekker aan de mond.
  • Airflow is voor mij perfect. Niet instelbaar, maar precies goed.
  • Er is een vuurknop aanwezig, dit zorgt ervoor dat er geen vertraging aanwezig is.
  • Het bijvullen kan lekvrij en met ieder e-liquid flesje.
  • Smaken komen zeer goed tot hun recht in deze set.
  • De los aan te schaffen cartridges kosten doorgaans 8 tot 9 euro per 3 stuks.

 

En natuurlijk is het met een vuurknop zo, dat je de batterij altijd even uit moeten zetten voordat je de POD kan opbergen. Dat zou een nadeel kunnen zijn. Maar in gebruik biedt het alleen maar voordelen. Ook is de batterij capaciteit van de Justfog Minifit slechts 350 mAh. Terwijl de andere twee het dubbele er van hebben. Houd hierbij wel rekening dat de coil van de Eleaf iWu een lagere weerstand heeft en dat de Vaporesso Zero instelbaar is. Hetgeen beide kan zorgen dat de batterijduur afneemt.

Buitenom dat de Eleaf iWu een extra metalen omhulsel heeft, is de airflow ook iets te luchtig. De smaak kwam daarmee niet goed uit de verf. En af en toe had ik last van e-liquid geborrel. Zeker als deze een tijdje stil had gelegen.

De Vaporesso Zero, was een mooie set. Ligt lekker in de hand. En deze had zelfs drie powerstanden. Je kon zo de hoeveelheid damp instellen. De smaak werd niet zo goed weergegeven als in de Justfog Minifit. Daarnaast was het ‘press-to-fill’ principe mij iets te veel van het goede. Ik kon dit niet gemakkelijk vullen met een standaard e-liquid flesje. De POD was overigens wel heel makkelijk van de batterij te trekken.

Hopelijk heb je nu antwoord op de vraag: Wat zijn POD e-sigaretten? Heb je er van genoten? Wil je altijd op de hoogte blijven van mijn e-sigaret blogs & nieuws, abonneer je dat gratis en vrijblijvend door je e-mail adres hier onder in te vullen. Je krijgt dan een mailtje als ik weer wat nieuws gepubliceerd heb.

Voeg je bij 262 andere abonnees

Categories:

Stel een vraag of geef een reactie

%d bloggers liken dit: