Losse Accu’s

Stel dat je interesse hebt in een geavanceerde e-sigaret. Maar hoe zit het nu precies met die losse accu’s? Waarom kies je voor een MOD waar losse accu’s in gaan en niet voor een MOD waarbij deze ingebouwd zijn? En hoe ga je veilig om met deze oplaadbare batterijen? Deze informatie is bedoeld om je wat meer wegwijs te maken binnen de wereld van de ‘losse accu’s’.

Li-ion accu

De accu’s die gebruikt worden voor e-sigaretten behoren tot de groep ‘lithium-ion accu’. Dit zijn dezelfde accu’s als in de GSM, laptop of elektrische fiets. Ondanks hun kleine formaat kunnen ze een hoop energie opslaan en weer vrij geven. Ze hoeven niet altijd helemaal volledig opgeladen te worden, al vinden ze dat de allereerste keer wel erg fijn. Ze houden niet van direct zonlicht en andere hitte bronnen. Ook willen ze net als alle andere accu’s niet nat worden en moet je ze beschermen tegen kortsluiting. Zo is het natuurlijk niet de bedoeling dat de plus en min pool van de accu elkaar direct raken of dat de accu verkeerd om in de MOD geplaatst wordt.

Over het algemeen is er weinig verschil in capaciteit tussen een interne en externe accu. Kortom een MOD met een losse accu schaf je aan omdat het op lange termijn voordeliger is en omdat het verwisselen van accu’s (om de dag door te komen) praktischer is.

 

Wat zijn de verschillen tussen de losse accu’s?

Er bestaan verschillende merken van verschillende fabrikanten. Om het allemaal veilig en eenvoudig te houden raad ik meestal de paarse Efest accu’s aan. Maar natuurlijk zijn er ook meer veilige en betrouwbare merken. Om te kiezen voor één merk is voor de verkoper makkelijk, maar ook de koper kan dan zeer gespecificeerde uitleg krijgen dat alleen maar bevorderlijk is voor de veiligheid. Los van de merken verschillen de losse accu’s, net zoals bij alle andere e-sigaret batterijen, in capaciteit. Deze wordt uitgedrukt in mAh’s. Hoe hoger dit getal, hoe langer de accu meegaat voordat deze weer opgeladen dient te worden. Maar er zijn meer verschillen, zie figuur 1. Nu denk je vast; ‘ik neem de accu met de hoogste mAh’… want je zal daar de dag wel mee doorkomen. Al snel vind je op AliExpress accu’s met 9000mAh en dat voor een habbekrats. Tip: neem ook meteen een ziektekosten verzekering die eventuele brandwonden goed dekt! Er staat namelijk nog een getal op de losse accu; het aantal Ampères welke is aangegeven met de letter A. En dit getal is belangrijk als het gaat om de veiligheid van de accu. Hoe hoger dit getal, hoe meer je de accu kan belasten op een veilige manier.

 

Verschillen in maat

Los van de mAh’s en A’s die vermeldt staan op de batterij, kan er ook een verschil in maatvoering zijn. Zo zijn sommige losse accu’s groter of kleiner dan het standaard formaat.

Het formaat van de accu wordt aangeven in een getal zoals bijvoorbeeld 18650. Dit ‘maat getal’ moet corresponderen met de maat die de MOD voorschrijft.

Er bestaan verschillende maatvoeringen als het gaat om losse accu’s. Op het moment van schrijven is de 18650 de meest bekende maat. 18 mm breed, 65 mm lang en 0 omdat het een ronde accu betreft. Hoe groter de maat, des te meer capaciteit heeft de batterij. Vaak gepaard met het feit dat deze een hogere belasting (A) aan kan.

 

Hoe werkt het allemaal aan de binnenkant van zo’n accu?

Heel simpel eigenlijk, zie figuur 2. De blauwe bolletjes heten eigenlijk elektronen. Maar we blijven ze gewoon blauwe bolletjes noemen; dat klinkt makkelijker. De bolletjes zijn te vergelijken met spijkers waar een magneet bijgehouden wordt. Alle blauwe bolletjes zijn opgesloten in de min pool van de accu. In de plus pool van de accu zit een symbolische sterke magneet die de bolletjes aantrekt. Op het moment dat de vuurknop van de batterij of MOD wordt ingedrukt ontstaat er een weg waarover de blauwe bolletjes kunnen bewegen; zo naar de magneet in de plus pool van de accu. Dit wordt een gesloten stroomkring genoemd. Alle blauwe bolletjes moeten door de coil van de e-sigaret heen en daar laten ze hun energie achter; de coil wordt warm en er komt damp vrij. Vervolgens gaan ze door naar de plus pool.

 

 

Figuur 3. Als alle blauwe bolletjes van de min pool naar de plus pool zijn gegaan, is de accu leeg. Er zijn namelijk geen blauwe bolletjes meer die van de min naar de plus kunnen gaan. Ze zitten namelijk allemaal vast geplakt aan de symbolische magneet. De accu zal eerst opgeladen moeten worden. Bij het opladen worden alle blauwe bolletjes los getrokken van de magneet en terug in de min pool gepropt. En daar wachten ze geduldig tot er weer een verbinding ontstaat tussen de min en plus pool, zodat ze weer kunnen rennen naar hun magneetje in de plus pool.

 

Is een accu eindeloos op te laden?

Nee! Een oplaadbare accu gaat altijd achteruit in kwaliteit. Vanaf de dag dat deze gebruik wordt zal deze langzaam aftakelen. Dat is heel gebruikelijk. Hoe kleiner de accu; des te eerder het verval zal toetreden. Een accu of batterij voor de e-sigaret gaat doorgaans 300 tot 350 oplaadbeurten mee voordat deze toe is aan vervanging. Het opladen gaat steeds sneller, en het leeg raken ook.

Figuur 4. Bij het opladen van de accu zullen er steeds minder blauwe bolletjes terug gaan naar de min pool. Ze blijven in de plus pool plakken, zijn gewoonweg te moe en uitgeput of de weg naar de plus pool toe heeft teveel obstakels. Ze hebben de kracht er niet meer voor om energie te leveren. Zo houdt de accu dus minder blauwe bolletjes over die nog bewegen van min naar plus. Waardoor de accu sneller leeg is.

 

Meerdere accu’s in 1 MOD

Om meer damp uit een e-sigaret te halen is een hoog vermogen nodig. De accu moet dit kunnen leveren. Vaak trek je bij het subohmen één accu te snel leeg. Of als je echt op een heel hoog wattage wilt dampen; heb je meerdere accu’s nodig. Er bestaan MOD’s waar 2 of zelfs meer losse accu’s in kunnen. Veiligheid staat hierbij voorop!

Figuur 5. Het is van belang dat wanneer er meerdere accu’s in één MOD gebruikt worden deze allemaal identiek zijn. Ook qua geschiedenis. Zo mogen accu’s die eerder los gebruikt zijn, niet meer gebruikt worden in groepsvorm. Dit alleen maar om de veiligheid te waarborgen.

Alle accu’s moeten even veel blauwe bolletjes hebben die even hard lopen. Als er een accu tussen zit waarbij er al een paar blauwe bolletjes moe zijn, dan moeten de andere accu’s harder werken. Dit kan een tijdje goed gaan. Maar opeens kan het zijn dat de accu die harder werkt helemaal in de stress schiet. De blauwe bolletjes gaan dan razend snel lopen waarbij veel hitte ontstaat. Als dit teveel wordt, kan de accu exploderen. Dit is niet van te voren te zien aan de buitenkant van de accu.

Accu’s die een groep vormen zijn nooit eerder los van elkaar gebruikt, zijn gelijk in Ampere, mAh en zijn van hetzelfde merk en het liefst van dezelfde batch. Ze worden tegelijk gebruikt en op dezelfde wijze opgeladen. De groep mag altijd uit elkaar en los gebruikt worden; maar dan mogen ze nooit meer bij elkaar.

Veilig dampen? Dat doe jezelf! En ik help je er graag bij! Stel gerust vragen over je damp apparatuur en blijf vooral terug naar je vape shop gaan als er onduidelijkheden zijn of twijfels. Denk je bij de aanschaf van je losse accu’s ook aan een protectie sleeve en/of een externe oplader? Ze zijn het overwegen waard!

Categories:

7 reacties op “Losse Accu’s”

  1. 2Vape schreef:

    Opus is een mooie lader. Heb hem zelf ook de BT-C3100. Voorheen altijd XStars laders gehad, ook prima spul. En ik controleer eigenlijk vrij weinig mijn accu’s. Ja als er een set van 3 erin gaat werp ik snel een blik op de spanning. Zit er een te groot verschil tussen dan onderneem ik actie. Verder doe ik een jaar met mijn accu’s en dan haal ik gewoon nieuwe bij Nkon/Dampaccu. Ongeacht of ze nog functioneren.

    Heb meestal MOD’s met 3 accu’s. Ben aan het kijken voor een Dna250C mod van Lost Vape. Heb de voorganger ook, heerlijke chip. Ultiem damp genot. Heb de 250C even getest bij een vriend, je wilt gewoon niet anders meer. Helaas betaal je wel voor alle functies op de mod terwijl je maar 1/10 er van gebruikt, lol.

  2. Dennis schreef:

    Interessant artikel! Weet jij toevallig als een batterij wat meer versleten raakt (afname mah dan denk ik) of het maximaal te kunnen leveren amperage ook naar beneden gaat?

    Overigens heb ik sommige batterijen al erg vaak opgeladen (vooral Sony vtc 5’s) en gaan nog lang genoeg mee voor mij. Ik hou wel de interne weerstand in de gaten en kijk of het laden mooi gefaseerd gaat. En soms ontlaad ik hem in de lader om ook het ontladingsproces te checken. (De Pico geeft alleen een batterijbalk)

    1. 2Vape schreef:

      Hoi Dennis,

      Bedankt voor je reactie.
      En wat een interessante vraag.

      Door interne slijtage krijg je een hogere ‘migration resistance’, de weerstand die de ionen ondervinden in een cel. Hoofdreden is het afvlakken van een normaalgesproken poreuze cathode. Heeft geen invloed op de maximaal te voeren stroom, wel op de interne weerstand (langer laden, minder capaciteit, minder belastbaar [dempend])

      Hoe leger ze zijn (en dus hoe kapotter, want ze zijn in weze slecht herlaadbaar) hoe rotter ze stroom geleiden (hogere interne weerstand), maar betekent niet dat als het apparaat wat een bepaalde stroom vraagt, de cel op een onveilige manier sloopt, het betekent dat het apparaat gewoon te weinig stroom krijgt, door een te hoge spanningsval

      Even terug naar Jip en Janneke;

      In principe zal er niks veranderen m.b.t. amperage, omdat de interne weerstand door de slijtage iets omhoog gaat. Het maximale te leveren wattage gaat dan wel omlaag. Kortom je accu wordt niet ‘minder veilig’.

      Pas als je echt je accu gaat ‘mishandelen’ en aan binnenkant het een en al stress wordt, zou er een onveilige situatie kunnen optreden.

      Fijne avond & Vape on!

      1. Dennis schreef:

        Ah ik snap hem denk ik 🙂 Als we uit gaan van een gereguleerde mod zal hij eerst aangeven ”atomizer low” o.i.d. (omdat je zegt je maximale te leveren wattage, dus ik denk dat je dat bedoeld)

        Maar fijn om te weten dat het maximaal te leveren amperage niet met de tijd omlaag gaat! 🙂 Kortere batterijduur neem ik wel voor lief. Toch hou ik voor de zekerheid de interne weerstand in de gaten. Zeker bij de ”triple-set” batterijen dat ze onderling niet te ver uit elkaar liggen qua interne weerstand.

        Jij ook een fijne (damp) avond ! 🙂

      2. Dennis schreef:

        Thanks! Fijn om te weten dat alleen het wattage verlaagd wordt met de tijd. (Ik denk dat je bedoeld dat je eerder meldingen als atomizer low etc krijgt?)

        Toch blijf ik wel de interne weerstand enzo meten. Vooral bij mijn “paartjes” batterijen. Hoewel ik ze altijd samen tegelijk gebruik let ik er dus op dat onderling de weerstand niet teveel uit een loopt.

        1. 2Vape schreef:

          Uhhh nee interne weerstand van de accu bedoel ik. Je mod meet alleen de weerstand van de coil. Daarnaast gaat de interne weerstand van de accu cel omhoog en niet omlaag, dus een ‘low’ zal het niet worden.

          De mod kan de interne weerstand van de batterij dus niet meten.

          1. Dennis schreef:

            Nee begrijp ik, sorry ik was wellicht niet duidelijk genoeg. Heb een Opus batterijlader. Die kan de interne weerstand van de batterij lezen. Hoewel de metingen niet altijd correct zijn, dus ik meet meerdere keren in diverse laadschachten.

            Ik snap dat de weerstand van de coil iets anders is dan de interne weerstand van de batterij haha :p

Stel een vraag of geef een reactie

%d bloggers liken dit: