Onderhoud e-sigaret

De e-sigaret wordt doorgaans vaak gezien als alternatief voor de traditionele sigaret. Met hetzelfde gemak gooi je je elektronische maatje zo in je handtas, alsof het een pakje peuken is. Ook ben je als ex roker niet gewend wekelijks je rookwaren schoon te maken… dus euhmm… denk je daar ook niet aan. Tijd om daar even in verandering te brengen.

In deze blog vertel ik je het één en ander over het onderhoud bij de e-sigaret. Sommige punten dragen bij aan de hygiëne en levensduur van de e-sigaret, andere punten spelen in op de veiligheid rondom de e-sigaret.

Een filter gooi je weg…

Als je je sigaret opgerookt hebt, blijf je achter met de filter. Deze weet je als roker altijd wel ergens te deponeren en als je weer nicotine behoefte hebt, pak je een nieuwe sigaret. Een simpele cyclus die niet zo heel erg gezond is voor je lichaam, maar wel redelijk hygiënisch. Elke keer dat je een nieuwe sigaret pakt, heb je direct ook een ‘schoon’ mondstukje. Dat is bij de e-sigaret niet zo. Daar gebruik je je mondstukje diverse malen. Nu zul je bij cartridge e-sigaretten en POD systemen wat vaker het mondstukje verwisselen; dit omdat de cartridge tevens het mondstukje is. Maar zeker bij navulbare e-sigaretten doe je wel maanden met hetzelfde mondstukje. Het dagelijks schoonmaken van dit mondstukje kan natuurlijk geen kwaad. Al is het maar omdat ze bij een eventueel forensisch onderzoek niet kunnen herleiden wat jij de afgelopen 3 weken hebt gegeten.

Condens

De vloeistof die verdampt wordt komt voor het meer en deel in je mond en/of longen terecht. Maar er is ook een kleine hoeveelheid dit achterblijft aan de bovenkant van de tank. Dit is condens. Kleine druppels verzamelen zich onder jouw mondstukje en op een gegeven moment kunnen die druppels ook in je mond terecht komen. Kortom dagelijks even dat mondstukje los trekken en even met een tissue het droog deppen… het kan geen kwaad en voorkomt lekkage, spetters en ergernissen.

Donkere e-liquid

Rechter flesje is opgespaarde hoge concentratie


Heb je het wel eens opgemerkt dat soms je e-liquid in de tank steeds donkerder van kleur wordt? Veelvuldig komt dit voor bij e-liquids met donkere smaakstoffen of met een hoog nicotinegehalte. Je gooit een redelijk heldere vloeistof erin en wanneer deze bijna op is, lijkt het stukke donkerder te zijn.

Wanneer je aan het dampen bent, kan het zo zijn dat niet alle ingrediënten lekker mee verdampen. Zo zou het kunnen zijn dat er wat smaakstoffen en/of nicotine achterblijft in je tank. Als je vervolgens dag in, dag uit je tank maar blijft bijvullen met e-liquid, komt daar alleen maar een hogere concentratie bij aan ‘niet verdampte deeltjes’. En mocht dit nou net de nicotine zijn, dan moet je toch een beetje opletten dat je jezelf geen overdosis geeft. Daar kun je namelijk nog al flinke hoofdpijn en andere lichamelijke ongemakken van krijgen. Dus maak zo nu en dan even je tankje schoon. Wekelijks schoonmaken voorkomt ophoping en houdt het ook lekker fris.

Je kunt het mondstukje, de tank en de base (onderkant tank) prima afspoelen met kraanwater. Laat je vape spulletjes niet (te lang) weken in een badje met water. Dit zou er voor kunnen zorgen dat de rubbers van de tank gaan uitzetten met als gevolg dat je tank niet terug in elkaar kan. De base is het enige onderdeel dat van binnen en buiten weer goed droog moet zijn, de rest mag gerust wat aanhangend water bevatten. De base is namelijk het onderdeel dat contact maakt met de batterij en we willen geen vocht in aanraking laten komen met de batterij.

De coil kun je ook afspoelen of laten weken in water, alleen dan duurt het circa 2 dagen voordat je deze weer kan gebruiken. Dus spoel je coil gewoon niet af, haal deze er even uit en leg hem opzij. Of vervang deze meteen.

Oh en natuurlijk kun je een coil die in aanraking is geweest met water wel meteen gebruiken, alleen het dampt niet zo heel lekker. En het duurt best lang voordat het weer lekker dampt.

Airflow

Alle tankjes ook een luchtgaatje. Dit wordt de airflow genoemd. Sommige zijn instelbaar, andere niet. Het is de bedoeling dat de airflow nooit dicht zit. Dus houdt je vinger niet per ongeluk op het gaatje wanneer je een hijsje neemt. Zet de airflow controller nooit helemaal dicht en houd ook deze vrij van stof en vocht. Bij een oudere coil of bij het gebruik van subohm tanks kan hier sowieso veel condens ontstaan. Omdat het vrij dicht op de batterij zit, is het goed dit dagelijks in de gaten te houden.

Het moge duidelijk zijn; de e-sigaret heeft wat aandacht nodig. Dikwijls zie ik e-sigaretten voorbij komen die besmeurd zijn met tassenpluisjes, tabakssliertjes en mondplak. Het klinkt allemaal niet heel fris, ik kom het echt vaak tegen. Waarom zou je je e-sigaret niet behandelen zoals je je GSM behandelt? Je e-sigaret is namelijk ook een elektronisch apparaat. En juist omdat de e-sigaret e-liquid bevat is het dubbel opletten dat je batterij niet in contact komt met vocht. Een etui of een extra schoonmaakbeurt kan zeker geen kwaad. Het zomaar los in de tas gooien van je dampertje verkleint de levensduur en maakt het er ook niet echt hygiënischer op.

Uitzetten

Vroeger hadden we domme GSM’s. Als je die dan niet goed vergrendelde begon dat ding zomaar iemand uit je telefoonboek te bellen. De andere kant had dan een heus broekzak-gesprek en jij was je van niks bewust. Bij e-sigaretten is het ook zo. Okay… ze bellen dan wel niemand, maar ze kunnen wel activeren in je tas of broekzak als je ze niet vergrendeld. De meeste e-sigaretten kun je aan of uit zetten door 5x kort achtereen op de vuurknop te drukken. Deze functie zit er niet voor niks op. Op het moment dat je dit niet doet en je de e-sigaret los in de tas gooit, kunnen er verschillende problemen ontstaan:

  • Lekkage
  • Verbrande smaak
  • Oververhitte batterij
  • Het per ongeluk hoger zetten van de batterij

 

Kortom als je de e-sigaret vervoerd of onbeheerd achterlaat, zet deze uit!

Zon, zee, strand

Ja die sigaretten, die nam je altijd mee naar het strand. En hoe doe je dat met je GSM? Daar wil je toch geen zee en strand in hebben? Mocht je het nog niet weten… in je e-sigaret wil je dat ook niet hebben. Zand kan makkelijk overal in en tussen kruipen. Kijk dus uit hoe je de e-sigaret gebruikt op het strand. Een batterij kan namelijk niet tegen zand, water en zon. En zeker de zon vergeten mensen wel eens. De batterij bij e-sigaretten is hetzelfde als in de GSM of laptop. Deze apparaten wil je niet blootstellen aan hoge temperaturen, daar worden ze niet beter van. Dus laat ook nooit je e-sigaret op je dashboardkastje liggen in een snik hete auto. Dit kan voor defecten of onveilige situaties zorgen.

Batterij check

Check dagelijks ook je batterij. Zijn de contactpunten schoon? Is de coating niet beschadigd? Bij standaard e-sigaret batterijen met een interne accu mag de coating best wel wat krassen hebben, niks aan de hand. Maar bij losse li-ion accu’s is het toch opletten op het moment dat de coating loslaat. Beschadigde batterijen kunnen kortsluiting veroorzaken.

Kijk niet alleen naar de contactpunten naar de tank toe, houd ook de USB poort in de gaten. Daarnaast is het ook bij POD systemen en cartridge e-sigaretten van belang dat de contactpunten goed droog gehouden worden. Preventief met een tissue even deppen kan nooit kwaad. Ik zelf doe dit altijd op het moment dat ik mijn batterij ga opladen.

Oplader

Hebben jullie ook zo’n oplaadpunt voor het hele gezin in huis? Zo’n stekkerblokje met een USB laadkabel die jou altijd kan voorzien van stroom? Handig he! Maar wellicht niet voor je e-sigaret. Doorgaans gebruiken verschillende apparaten verschillende opladers. En ook al hebben ze dezelfde aansluiting, zo’n stekkerblokje kan nog wel eens verschillen. Zo krijg je tegenwoordig bij GSM’s een snellader geleverd. Wist je dat die snelladers helemaal niet geschikt zijn voor de meeste starterssets? Dat dit zelfs voor onveilige situaties of defecte batterijen kan zorgen? Gebruik daarom altijd de juiste oplader. Voor de meeste starterssets geldt; Max 1A en 5V.

Coils

De coil is het verdampingselement van de e-sigaret, zonder coil geen damp. Deze units gaan meestal een week of 2 a 3 mee, daarna neemt de smaak drastisch af. Het is van belang dat wanneer je een nieuwe coil plaatst even kijkt of de base wel goed droog is. Laat je coil altijd goed intrekken voordat je de e-sigaret gebruikt, dit voorkomt een verbrande smaak. En mocht je dan eenmaal die verbrande smaak te pakken hebben, dan is het tijd voor een nieuwe coil, want die smaak gaat er niet meer uit.

Het tijdig wisselen van de coil zorgt niet alleen voor een betere smaak en damp ontwikkeling. Het zorgt er ook voor dat lekkages niet zo snel ontstaan.

Ik ga op vakantie en neem mee…

Met het vliegtuig op vakantie? Dan vind je e-sigaret het fijn om geen e-liquid te bevatten. Door het drukverschil tijdens de vlucht kan je e-sigaret spontaan gaan lekken. En dan hebben we het niet over één druppeltje, nee het lijkt haast of er meer lekt dan dat je er aan vloeistof in had gedaan. Of je zorgt ervoor dat je de e-sigaret op zijn kop houdt, dat voorkomt ook lekkage.

In een vliegtuig mag niet gedampt worden en ook kunnen er regels zijn voor het vervoer van batterijen. Meestal mogen deze alleen maar mee in de handbagage en zijn ze niet welkom in het ruim.

Bescherming

Waarom heb jij een hoesje voor je GSM? Juist, om het te beschermen. Wees slim, koop bij je e-sigaret ook meteen een etui of hoesje. Berg daar je e-sigaret altijd keurig in op en vele problemen zullen voorkomen worden. Doorgaans neemt ook de levensduur van je dampertje toe; hier heb je dus veel baat bij.

Losse accu’s

Het lijken net penlite’s, van die batterijen die in je afstandsbediening gaan maar dan een slag groter. Li-ion accu’s zijn veilig maar alleen als je er ook veilig mee omgaat. Doe ze nooit los in je broekzak of tas. Stel je hebt er ook een bos sleutels bij, dan kan dit zomaar voor een (kleine) explosie zorgen. Zorg er voor dat je li-ion accu’s altijd beschermd tegen onveilige situaties.

Daarnaast is het van belang dat wanneer je twee of meerdere losse accu’s tegelijk in je e-sigaret kunt plaatsten, deze altijd van het zelfde soort zijn. Ze moeten identiek aan elkaar zijn en mogen nog nooit eerder los van elkaar gebruikt zijn. Mocht je ze ooit los van elkaar gebruikt hebben, dan mogen ze niet meer bij elkaar.

RBA, RDA, RTA

En natuurlijk heb je ook tankjes waarbij je zelf je coil kunt fabriceren. Nu ga je niet elke twee weken je coil vervangen. Daarom is het fijn te weten dat je je coil kunt schoon branden. Je haalt gewoon wanneer het tijd is de wick eruit en vervolgens vuur je een paar keer zodat de coil schoon brandt. Dit doe je net zo lang totdat er geen rook meer van af komt. Veeg eventuele resten weg met een pincet en check of je geen hotspots hebt. Vervolgens voorzie je je coil weer van een wick en kun je vrolijk verder dampen.

 

Categories:

Stel een vraag of geef een reactie

%d bloggers liken dit: